نحوه ی ثبت حرکات در شطرنج

ثبت حرکات بازی یک امر جالب و مفید است. چرا که شما بعد از بازی میتونید حرکات را ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید.
برای ثبت حرکت مهره ها به این صورت باید عمل کرد که:
بجای بکار بردن اسم مهره ، برای هر مهره یک حرف در نظر گرفته شده که اولین یا دومین حرف از اسم آن مهره است.
شاه : K مخفف King
وزیر :Q مخفف Queen
رخ : R مخفف Rook
اسب : N مخفف Knight
{
• پیاده (سرباز)
• اسب؛ مدرنN - کلاسیک C (ایتالیایی)
• فیل؛ مدرن B - کلاسیک F (ایتالیایی)
• رخ ؛ مدرن R - کلاسیک T (ایتالیایی)
• وزیر(فرزین)؛ مدرن Q - کلاسیک D (ایتالیایی)
• شاه؛ مدرن K - کلاسیک R (ایتالیایی)
}
پیاده : برای پیاده علامت اختصاری استفاده نمیشه!
این از حروف قرار دادی.
برای نشان دادن حرکت بصورت مثال بجای اینکه بنویسیم اسب سفید در خانه ی d4 فیل سیاه در خانه ی e6 را زد
میگیم ، Nd4 ×Be6 .
برای شاه قلعه هم (یک نوع حرکت ترکیبی بین شاه و قلعه بعدا مفصلا توضیح میدم!)
شاه قلع بزرگ : O-O-O شاه قلعه کوچک : O-O
علامت × هم بمعنای گرفتن مهره است.
علامت + بمعنای کیش بودن است.
علامت # بمعنای مات شدن است.
یکسری علائم دیگر هم هست که اونها بدرد کسانی میخوره که میخوان کتاب شطرنج چاپ کنند و گفتن اونا بی فایده است!!!
:: موضوعات مرتبط:
آموزش نحوه ی ثبت بازی شطرنج