آموزش خلاقیت
نویسنده: مارک دورتسکی
مترجم : کوشا جافریان
برگرفته از ماهنامه شطرنج شماره 265
ChessCafe.com April
2013منبع :
قبل از هر رویداد در کنار بهبود توانایی جسمی
وتقویت دانش تئوریک ، آموزش حل تمرین هایی که به صورت ویژه انتخاب
شده اند اثر دیگر و شاید مهم تری دارد
که ارتقای ویژگی ها و مهارت هایی است که برای یک شطرنج باز بسیارمهم
هستند. باید
دانست که موفقیت در شطرنج بیش از آنکه به دانش بستگی داشته باشد ،
به مهارت ، اعتماد به نفس و توانایی
تصمیم گیری در شرایط
ویژه وابسته است.
در این نوشتار ما درباره انتخاب تمرین ها برای
ارتقای مهارت های مهم گفتگو می کنیم.
برای
آموزش خلاقیت ودید ترکیبی ، ایده خوب استفاده از تمرین هایی است که پویا وغیرمعمول
باشند ولی
راه حل آن ها کوتاه باشد و نیاز به محاسبات طولانی نداشته باشند. موضوع اصلی در این گونه پوزیسیون ها یافتن ایده است.
در این
مورد دو مثال در ادامه ارایه شده است.

کیسلینگ
1915
نوبت سفید
1.Rg7? b2 2.Rxb7 b1Q 3.Rxb1+ Kxb1
به آخر بازی پیاده ای بازنده ای برای سفید
می انجامد.
سفید
می تواند به شکل زیر به تساوی برسد :
1.Rg8?! b2 2.Ra8+ Kb1 3.Ra5 Kc2 4.Rc5+ Kd2 5.Rb5 Kc2 6.Rc5+
اما سفید باید برای برد تلاش کند.
1.Rg5!!
شاخه های زیر به راحتی قابل محاسبه اند :
1...b2 2.Rxf5
b1Q 3.Ra5+ Qa2+ 4.Rxa2+ Kxa2 5.f5
1…
hxg5 2.h6 b2 3.h7 b1Q 4.h8Q+ Ka2 5. Qa8+ Kb2 6.Qxb7+ Kc2 7.Qxb1+ Kxb1 8.fxg5
و در هر دو شاخه پیاده سفید به زودی وزیر خواهد
شد.

لوکارلی – کارا
بولونیا 1932
نوبت سفید
سفید یک رخ و یک پیاده
جلو است اما چه گونه می تواند در برابر تهدیدهای ماتی دفاع کند؟
1.d4? Qe2 به سرعت می بازد و 1.Qxc7+ Bxc7
2.h7 Be5 نیز کمکی به سفید نخواهد کرد.
1.Rd2!! Rxd2
2.d4 Qe2?!
2…Bd6 3.Qf5 برای سیاه ناامید کننده است و پس از
شاخه 2...Rg2
3.Ka1 Qe2 4.Rb1 Bd6 5.Qf5 سفید پیروز خواهد شد.
3.Bc1
سیاه تسلیم شد.
قربانی رخ سفید وضعیت
مهره های سیاه در عرض دو را عوض کرد. اکنون وزیر سیاه پشت سر رخ قرار دارد و کاملا
بی خطر است.
منبع : kooshajaferian
:: موضوعات مرتبط:
آموزش خلاقیت 1