3. Bc4
سفيد تهديد مات با Qxf7 را ايجاد کرده. مثلأ در صورت:
3…, Nf6?? 4. Qxf7#(Diagram)

اين نوع مات کردن به مات ناپلئونی معروف است. ناپلئون
بناپارت (1769 – 1821) يکی از بزرگترين سرداران جهان و امپراطور فرانسه به
شطرنج علاقه بسياری داشت و بازيهای زيادی از او به ثبت رسيده که در اکثر
آنها او با حمله زود (و بی پايه) قصد مات کردن سريع شاه حريف را داشته ،
برای همين است که اين نوع مات ، به مات ناپلئونی معروف شده است.

ناپلئون بناپارت در حال بازي شطرنج |
3…, g6
سياه هم تهديد مات را دفاع ميكند و هم به وزير سفيد حمله میکند.
4. Qf3
مجددأ تهديد Qxf7 و مات ايجاد شده.
4…, Nf6!
سياه با دفع تهديد مات ، يک سوار نيز گسترش می دهد.
5. Qb3
دقت
کنيد که سفيد از پنج حرکت خود سه حرکت را با وزير انجام داده است.دو يا
چند بار حرکت دادن يک مهره در شروع بازی حق گسترش را از بقيه مهره ها سلب
می کند.
5…, Nd4!

اسب در وسط صفحه کاشته می شود و تهديدهای مختلفی را ايجاد می کند. سياه اکنون برتری قاطعی دارد.
6. Bxf7+
حرکت بهتری نمی توان پيشنهاد داد ، برای نمونه :
A:6.
Qd3, d5! 7. Bxd5, Nxd5 8. exd5, Bf5! 9. Qg3, Nxc2+ 10. Kf1( 10. Kd1,
Nxa1 11. Qxe5+, Qe7 12. Qxh8, Bc2#), Nxa1 11. Qxe5+, Qe7 12. Qxh8, Bd3+
13. Ne2, Qxe2 14. Kg1, Qe1#(Diagram)

B:6. Qc3, d5!(Nxe4) 7. Bxd5, Nxd5 8. exd5, Bf5 9. d3, Bb4!(Diagram)

وزير سفيد از دست می رفت.
6…, Ke7 7. Qc4
تنها خانه ای که وزير می تواند از فيل f7 دفاع کند.
7…, b5!

حمله مجدد به وزير. پس از فرار وزير فيل f7 بيدفاع ميشود و سياه يک سوار به همراه گسترش بهتر پيش میافتد.
درسهای اين بازی:
- در شروع بازی با يک مهره چند بار حرکت نکنيد.
- وزير را زود وارد بازی نکنيد.
- قبل از کامل کردن گسترش اقدام به حمله نکنيد.