
رخ واقع شده در مركز( Td5) احساس خوبي دارد چرا كه نميتواند از جايش عقب رانده شود ! ( گري كاسپارف )
دقت كنيد به نوع توصيف كاسپارف در مورد پوزيسيون رخ : آن احساس ( شهودي ) خوبي ( ارزيابي ) دارد
( در قسمتهاي بعدي به ايده صحبت كردن با سوارهاي خودي خواهيم رسيد )
توضيح " چرا كه نمي تواند از جايش رانده شود " به ايده همراه بودن تفكر با احساس مربوط است .
در ادامه تفسير كاسپارف توضيح ميدهد ...
كه حالا سياه 17…De7 بازي مي كند كه به اين ايده مربوط مي شود كه قويترين بازيكنان هميشه روي قويترين حركات تمركز ميكنند .
17…De7 18. Df5 Cf8 19. Fe3 Ce6 20. Tad1 Ted8 21. g3 Td6 22. T.d6 c.d6 23. Dg4! Rh8
شاه سياه احساس خوبي نمي كند از طرف ديگر اگر :
(23…Rf8 24. Fb6 Te8 25. h4 )
و بعد چه ؟ ( كاسپارف )
دقت كنيد به نوع توصيف كاسپارف كه دوباره به شاه بعنوان يك مهره با شخصيت و زنده نگاه مي كند !
24. Fb6! Cb8 [ 24…Tc8 25. Td2! Cb8 26. Dd1 Tc6 ( 26…Cc5 27. Fc2 Tc6? 28. F.c5 d.c5 29. Td8+ ) 27. Fa7 Cd7 28. Fd5 Tc7 29. F.e6 , ……kasparov ] 25. F.e6! f.e6 26. Dh4!
دياگرام

يك راه حل جالب ! سياه يك پياده از دست مي دهد و سفيد به يك آخر بازي رخ برنده مي رسد . دقت كنيد به شباهتها و تفاوتهاي اين حركت وزير با حركت 29.Da3 رزنتاليس به اين معني كه چگونه درك و تشخيص الگويي به كار مي آيد . الگو جذب شده و برايمان شناخته شده مي شود و سپس تم اصلي الگو در يك پوزيسيون نا آشنا مي تواند ديده شود .
26…Dd7 27. Dd8 D.d8 28. F.d8 Cd7 29. Fc7 Cc5 30. T.d6 Tc8 31. Fb6 Ca4 32. T.e6 C.b2 33. T.e5 Cc4 34. Te6 C.b6 35. T.b6 T.c3 36. T.b7 Tc2 37. h4 T.a2 38. Rg2 a5 39. h5 a4 40. Ta7 Rg8 41. g4 a3 42. Rg3 Te2 43. Rf3 Ta2 44. Re3 Rf8 45. f3 Ta1 46. Rf4 a2 47. e5 Rg8 48. Rf5 Tf1 49. T.a2 T.f3 50. Rg6 Rf8 51. Ta8 Re7 52. Ta7 1-0
:: موضوعات مرتبط:
هفت گناه مرگبار شطرنج - 4