تراژیکمدی در آخر بازی - شش
استاد بین المللی مارک دورتسکی ، مربی و نویسنده بزرگ جهان شطرنج و دارای بیش
از بیست کتاب ارزنده و صدها مقاله ، کتاب بسیار ارزشمندی تحت عنوان
تراژیکمدی در آخر بازی (Tragicomedy in the Endgame) تدوین نموده که توسط اینجانب
در دست ترجمه است. و هرهفته یک پوزیسیون آن در وبلاگ ارایه می گردد. این کتاب
ارزشمند که اشتباهات اساتید شطرنج در آخر بازی را مورد بررسی فرار می دهد ، برای
تمام شطرنج بازان از مبتدی تا اساتید بزرگ مفید است. تراژیکمدی به معنای پدیده ای
است که هم ناراحت کننده و هم خنده دار باشد.
کتاب تراژیکمدی در آخر بازی آخرین کتاب منتشر شده دورتسکی در سال 2011
مارک دورتسکی مربی و راهنمای بسیاری از ابر استاد بزرگان جهان بوده که در رده های جوانان و بزرگسالان قهرمان جهان شده اند و یا در رده های بالای شطرنج جهان قرار دارند.

تراژیکمدی 26
نوبت سیاه
کرامنیک - آرونیان
ویک آن زی 2008
تجربه به ما ثابت می کند که در حالت عادی وقتی در این گونه پوزیسیون ها ، شاه پیاده h را بلوکه می کند ؛ طرف ضعیف تر می تواند بدون هیچ مشکلی به مساوی دست یابد. در حقیقت ، این پیاده بارها گرفته شده و طرف ضعیف تر با تبدیل بازی به پوزیسیون مساوی رخ و پیاده در برابر رخ ، از باخت مصون مانده است. این شانس را باید از ابتدا دریافت و اگر گرفتن پیاده درست باشد ؛ دفاع در ادامه خیلی راحت تر خواهد شد. این جا هم بعد از 78...Kxh6 79.f6 Ra2 = بازی خیلی بیشتر ادامه نخواهد یافت و به زودی به تساوی خواهد انجامید.
78...Re2+?! 79.Kf7 Ra2 80.Rd8 Ra7+?!
دوباره همان وضعیت روی می دهد ؛ 80...Kxh6! 81.f6 Ra7+ 82.Ke6 Ra6+ و غیره راحت تر بود. حالا کرامنیک شانس این را پیدا می کند که برای چند لحظه حریف خود را تحت فشار قرار دهد.
81.Kf6
با طرح 82.Kg5
81…Ra1!
در این جا و در چند حرکت جلوتر ، آرونیان نشان می دهد که رخ باید در کجا قرار گیرد.
82.Rd2 Rb1 83.Ra2 Rb3 84.Rh2 Rb1 85.Rh4 Rb8 86.Kg5 Rg8+ 87.Kf4 Ra8 88.Kg5 Rg8+ 89.Kf6 Ra8 90.Re4 Ra1! 91.Re8 Ra2 92.Re1 Ra3!
تنها این حرکت و حرکت 92…Rb2! بازی را مساوی نگه می داشتند.
93.Rh1 Ra2 94.Kg5 Rg2+ 95.Kf4 Rf2+ 96.Ke4 Re2+ 97.Kf3 Ra2 98.Ke4 Re2+ 99.Kd4 Rd2+ 100.Ke3 Ra2 101.f6

101…Ra7?!
ظاهرا دلیل باخت سیاه جدای از کمبود وقت شدید ، این بود که آرونیان توانایی دوربردی رخ را فراموش کرده بود ؛ توانایی رخ در دور کردن شاه دشمن از صحنه عملیات. پس از 101...Ra3+ بازی مساوی می شد :
102.Kd4 Ra4+ 103.Ke5 Ra5+ 104.Ke6 Ra6+ 105.Ke7 Ra7+ 106.Kd8 Ra8+ 107.Kc7 Ra7+
ادامه بازی به شکل زیر نیز ممکن می باشد :
107...Rf8 108.Rf1 Kxh6 109.Kd7 Ra8 =
102.Rf1 Kg6! 103.Ke4 Ra4+
حرکت 103...Ra8 نیز خوب بود :
104.f7 (104.Ke5 Kxh6) 104...Rf8 105.h7 Kxh7 106.Ke5 Kg7 107.Ke6 Ra8=
104.Kd5

104...Kf7??
یک اشتباه فاحش تعیین کننده! 104...Ra7? نیز پس از 105.h7 Rxh7 106.Ke6 به برد سفید می انجامید. باز هم همانند حرکت صد و یکم ، آرونیان باید توانایی دوربردی رخ را به یاد می آورد. با 104...Ra5+! شاه سفید مجبور می شود که از پیاده های خود دست بکشد ؛ سپس رخ سیاه قادر خواهد بود که به عرض هفت یا هشت برود.
105.Rh1 +- Ra5+ 106.Kc4 Ra4+ 107.Kb5 Ra8 108.h7 Rh8 109.Rh6 Rb8+ 110.Kc6 Rc8+ 111.Kd6
سیاه تسلیم شد.
منبع : kooshajaferian
:: موضوعات مرتبط:
تراژیکمدی در آخر بازی - شش