..
 
   
   
  منوي اصلي
لينکهاي سريع

  موضوعات
🎯 حرکت های روز
مناسبت ها
مسابقات بین المللی
اخبار داخلی
اخبار خارجی
مسابقات داخلی
مسابقات خارجی
انتشار فهرست جدید درجه بین المللی جهان
مهم (( نتایج مسابقات شطرنج )) مهم
قوانين شطرنج فيده متن کامل و رسمی
معما های شطرنج
هوش شطرنجی فصل اول ((حمله دوگانه))
هوش شطرنجی فصل دوم ((حمله بر خاست))
هوش شطرنجی فصل سوم ((کیش برخاست))
هوش شطرنجی فصل چهارم ((آچمزی))
هوش شطرنجی فصل پنجم ((منحرف کردن))
سیسیلی وسپرز
وضعيت معروف لوسنا (Lucena)
شاخه ای ازگشایش رتی
شروع بازی وینی
شروع بازی اسکاتلندی
دفاع فرانسه
استادی در دفاع سیسیلی
شاخه ای ازگامبی سیسیلی
شاخه ای از گشایش انگلیسی
شاخه ی گامبی مرکزی (دفاع اسکاندیناوی)
شاخه ی گامبی وزیر
شاخه ی روی لوپز (اسپانیایی)
شاخه ی لوپز (اسپانیایی) باز
شروع بازی اسکاندیناوی
شروع لارسن با تفسیر شاخه
بازی چهار اسب سیسیلی
شاخه ی سیسیلی دراگون
شاخه ای از شروع سیسیلی
بازی اسپانیایی
بازی چهار اسب (2)
شاخه ای از گشایش ایتالیای"ایتالیایی تند"
شاخه ای از گامبی وزیر ، دفاع تاراش
گشایشهای باز : گامبی ایونز (اوانس)
گامبی وزیر ، دفاع ارتودکس
گامبی وزیر ، شاخه کاپابلانکا
گامبی وزیر پذیرفته شده
گامبي وزير-به کوشش مهران فرخنده
گامبی وزیر گشایش محبوب گرند مسترها
گامبی بوداپست برای مقابله با گامبی وزیر
اموزش شروع انگلیسی
آموزش دفاع کاروکان
آموزش حمله توره
آموزش دفاع هلندی
آموزش گشایش برد
آموزش دفاع آلخین
آموزش دفاع پتروف
شطرنج خود را بهتر کنید (1)
شطرنج خود را بهتر کنید (2)
شطرنج خود را بهتر کنید (3)
شطرنج خود را بهتر کنید (4)
شطرنج خود را بهتر کنید (5)
شطرنج خود را بهتر کنید (6)
شطرنج خود را بهتر کنید (7)
شطرنج خود را بهتر کنید (8)
شطرنج خود را بهتر کنید (9)
شطرنج خود را بهتر کنید (10)
شطرنج خود را بهتر کنید (11)
شطرنج خود را بهتر کنید (12)
شطرنج خود را بهتر کنید (13)
شطرنج خود را بهتر کنید (14)
شطرنج خود را بهتر کنید (15)
شطرنج خود را بهتر کنید (16)
شطرنج خود را بهتر کنید (17)
شطرنج خود را بهتر کنید (18)
شطرنج خود را بهتر کنید (19)
شطرنج خود را بهتر کنید (20)
نمونه های ترکیبی 1
نمونه های ترکیبی 2
نمونه های ترکیبی 3
نمونه های ترکیبی 4
نمونه های ترکیبی 5
نمونه های ترکیبی 6
نمونه های ترکیبی 7
نمونه های ترکیبی 8
نمونه های ترکیبی 9
نمونه های ترکیبی 10
نمونه های ترکیبی 11
نمونه های ترکیبی 12
هنر ترکیب در شطرنج 1
هنر ترکیب در شطرنج 2
هنر ترکیب در شطرنج 3
هنر ترکیب در شطرنج 4
هنر ترکیب در شطرنج 5
نوابغ شطرنج و علم 1
نوابغ شطرنج و علم 2
نوابغ شطرنج و علم 3
نوابغ شطرنج و علم 4
نوابغ شطرنج و علم 5
تمركز در شطرنج 1
تمركز در شطرنج 2
تمركز در شطرنج 3
تمركز در شطرنج 4
تمرکز در شطرنج 5
تمرکز در شطرنج 6
هفت گناه مرگبار شطرنج – 1
هفت گناه مرگبار شطرنج – 2
هفت گناه مرگبار شطرنج – 3
هفت گناه مرگبار شطرنج - 4
رحمتِ کایسا (خدای شطرنج ) 1
رحمت كايسا (خداي شطرنج )-2
رحمت كايسا (خداي شطرنج )-3
دانلود کتاب قدرت پیاده در شطرنج
دانلود کتاب همانند یک استاد بزرگ فکر کنید
دانلود کتاب 303 Tricky Chess Puzzles
دانلود کتاب 24 بازی دیدنی بین Kasparov - Karpov
دانلود کتاب گام به گام با دفاع هندی شاه
دانلود کتاب The Complete Chess Workout
دانلود کتاب 200 موفیقیت رسیدن به پیروزی
دانلود کتاب دفاع سیسیلی شاخه آلاپین(c3)
دانلود کتاب پیکارهای برگزیده
دانلود کتاب هنر حمله در شطرنج
دانلود کتاب تمرین‌های عملی شطرنج
دانلود کتاب بازی آخر
دانلود کتاب جامع گشایش با سیاه
دانلود کتاب تسلط بر آخر بازی
دانلود کتاب آموزش مراحل سه گانه شطرنج
دانلود کتاب آموزش شطرنج توسط کاسپاروف
دانلود کتاب تمرین های کاربردی شطرنج
دانلود کتاب مرجع بازی هلندی
دانلود کتاب سلاح های خطرناک در دفاع سیسیلی
دانلود کتاب مرجع بازی انگلیسی
دانلود کتاب شروع باز ی ها درشطرنج
دانلود کتاب سال 2013
دانلود کتاب Mastering the Endgame
دانلود کتاب Mastering the Endgame 2
دانلود کتاب Attacking with 1.d4
دانلود کتاب Chess Endings: Essential Knowledge
دانلود کتاب Starting Out The Nimzo Indian
دانلود کتاب 5334 ترکیب و مشکلات شطرنجی
دانلود کتاب 64 بازی به یاد ماندنی از بزرگان شطرنج
دانلود کتاب اصول جامع شطرنج
دانلود کتاب اصول بازی شطرنج
دانلود کتاب چگونه به یک استاد بزرگ تبدیل شویم
دانلود کتاب The Unknown Bobby Fischer
دانلود کتاب the Times Winning Moves
دانلود کتاب تسلط بر بازی سیسیلی
دانلود کتاب 700 مسئله شطرنج
دانلود کتاب مسئله های آموزشی در آخر بازی شطرنج
دانلود کتاب شطرنج جنگجويانه با مگنوس کارلسن
دانلود كتاب قوانين شطرنج براي موبايل
دانلود کتاب رازهای نهفته در شطرنج برای موبایل
دانلود کتاب 2 درصد از مسئله های شطرنج
دانلود کتاب Play 1.d4
دانلود کتاب winning chess openings
دانلود کتاب ساختار پیاده های رونده
دانلود کتاب سال شطرنج 2013 چس کافه
دانلود کتاب عظیم از ترکیبات شطرنج
دانلود كتاب غول پازل هاي شطرنج
دانلود كتاب صاف كردن سيسيلي جديد در شطرنج 2013
دانلود كتاب رازهاي تاكتيكي در شطرنج
دانلود كتاب The Ultimate Chess Strategy Book
دانلود كتاب Improve Your Opening Play
دانلود كتاب Chess Camp Vol 2: Simple Checkmates
دانلود كتاب Chess Camp Vol 3: Checkmates with man
دانلود کتاب آموزش Silman's Complete Endgame Cours
دانلود کتاب آموزش The 1000 Best Short Games of Ch
دانلود کتاب ترکیبی Chess Informant Anthology of Ch
دانلود کتاب راه استادی در شطرنج
دانلود کتاب Understanding Chess Tactics
دانلود کتاب SimpleChess
دانلود کتاب سیسیلی دراگون حرکت به حرکت
دانلود کتاب درسنامه تاکتیک ها و ترکیب های شطرنج 1a
دانلود کتاب مانند یک استاد بزرگ برنامه ریزی کنید
دانلود کتاب 200 معمای گیج کننده شطرنج
دانلود کتاب 500 تمرین شطرنج ویژه در 1 حرکت
دانلود کتاب 1000chess exercises: Mate in 2
شطرنج
صفحهٔ شطرنج
مهره‌ها
پیاده
فیل
اسب
رخ
وزیر
شاه
حرکتهای استثنایی در شطرنج
قلعهٔ وزیر یا قلعهٔ بزرگ
آن پاسان
درجات شطرنج‌بازان
فهرست استادان شطرنج ایران
داوران فدراسیون بین المللی
داوران بین‌المللی ایران
گشایش
گشایش را چگونه بازی کنیم ؟
گشایش پونزیانی
درجات شطرنج بازان
نرم افزار آموزش شطرنج
یک مسابقه جذاب و دیدنی گریگوریادیس- قانع
قهرمانی چکسلاواکی پادگورنی – استولیک با تفسیر باز
بازی از گروه شروع بازی ایتالیایی با تفسیر بازی
دفاع نیمزویج با تفسیر بازی
دفاع نیمه تاراش با تفسیر بازی
تالار اس ام اس
بازی از گروه شروع بازی ایتالیایی 2
دانلود بازی شطرنج
ورود به تالار sms
لیست ریتینگ بازیکنان ایران و جهان در ماه می
بزرگان شطرنج
گوناگون شطرنج
دیتابیس
گالری عکسهای مختلف شطرنجی
بازی روز
تاریخچه شطرنج
فواید شطرنج
دانلود کتاب دنیای sms2012 با قابلیت ارسال
5 بازي زيبا
مقاله و ترجمه(( شطرنج))
چگونه بازی خود را توسط رایانه آنالیز کنیم
چگونه در Playchess.com درجه بگيريم؟
كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي‌كند؟
مغز شطرنج ‌بازان حرفه‌ای
بي اطلاعي كه شطرنج نميداند !
شطرنج و تغذیه
رازهای شطرنج عملی اثر دکتر نان
شطرنج از آلزایمر پیشگیری می‌کند!
آموزش شطرنج
تمرين و استعداد در شطرنج
تفاوت استادان شطرنج و آماتورها
روش کار کردن با برنامه Swiss Manager
روش آموزش شطرنج به کودکان
تصاویر خاطره انگیز از دنیای شطرنج
بازی های تاریخی از شطرنج بازان ایران
چنگال وحمله دوگانه
آچمزی
پیاده های دوپشته
قواعد بازی شطرنج به زبان ساده 1
مفاهيم اساسى استراتژى شطرنج
قواعد بازی شطرنج به زبان ساده 2
نبرد اکثریت و اقلیت پیاده ای ( 1)
نبرد اکثریت و اقلیت پیاده ای (2 )
حرکات پایه در بازی با فیل ها
اصول پایه بازی با اسب
اصول پایه بازی با رخ
پنجاه حرکت یا بیشتر
كارپف در سن 13 سالگي
دام گستری
بازی بسیار دیدنی استاد قانع و قائم مقامی
مات معروف مورفی
تاکتیک در شطرنج
مات معرف دامیانو
مات معروف آناستاسیا
مات معروف گرکو
گالری عکس 1
گالری عکس 2
گالری عکس 3
گالری عکس 4
گری کاسپاروف، نابغه شطرنج جهان
ویلهلم اشتاینیتس اولین قهرمان رسمی جهان
مختصری از الکساندر موروزویچ!
روي لوپز
پل مورفی
قهرمانان شطرنج جهان
قهرمانان شطرنج ايران
زندگی الکساندر آلخین نمایش نامه شد
منطق در شطرنج
ده قانون طلایی برای باخت!!
مربي و مادر شطرنج
گذری به مسیر زندگی استاد بزرگ سوزان پولگار
سخنی با بانوان شطرنج باز
قوانین و مقررات بازی با بحث درباره ادعای تساوی
آموزش نحوه ی ثبت بازی شطرنج
سفارش های بزرگان شطرنج
برنده ها و بازنده ها
رابطه اعداد و شطرنج
بهترین و طولانی ترین ترکیب های شطرنج
بازی شطرنج برای گوشی های آندروید
استراتژی در شطرنج
گشایشهای پیاده شاه
رموز استاد بزرگی
30 پیشنهاد مفید برای نوآموزان
روانشناسي مهارت شطرنج
خارج از گود
ارزش حركتي مهره هاي شطرنج
تفكر يا احساس ؟!
چگونه با استرس مقابله کنیم ؟ 1
چگونه با استرس مقابله کنیم ؟ 2
چگونه اتود ها و معما های شطرنج را حل کنید ؟
چرا شطرنج؟
پیکارهای برگزیده 1
درسهایی از بزرگان شطرنج
روایتی متفاوت از بابی فیشر : بازی قرن
دست نوشته های یک داور شطرنج 1
دست نوشته های یک داور شطرنج 2
دانلود نرم افزار آموزش شروع بازی در شطرنج
کتاب آموزشی شطرنج برای download
کشف دست نوشته داوینچی در مورد شطرنج
مروری بر تاریخ تقلب در شطرنج (1)
مروری بر تاریخ تقلب در شطرنج (2)
مروری بر تاریخ تقلب در شطرنج (3)
چرا روسها هنگام بازي سر خود را بالا ميگيرند؟
حرکات استادانه
پیکارهای برگزیده : نیژنیک در برابر گیری
گام به گام با تاکتیکها (1)
آموزش مات کردن با اسب و فیل
بازی جری، انیمیشن اسکاری با موضوع شطرنج!
دانستنیهای شطرنج (1)
مرگ "خوزه رائول کاپابلانکا"
دانستنیهای شطرنج (2)
بابی فیشر شمایلی بر فراز شمایلها
شطرنج کاپابلانکا + مسابقه بیلیارد
حراج میز شطرنج جدال قرن
حرکات استادانه 25
تراژی کمدی در آخر بازی
فصل دوم کتاب" روش هاي مبارزه نمونه وار شاه"
هوش احساسی و نقش آن در موفقیت شطرنج بازان
قواعد پیاده
تراژیکمدی در آخر بازی - دو
کتاب «مات های دو حرکتی»
پیکارهای برگزیده قهرمانی چین 2012
فيشر نابغه‌ای با حافظه‌اي باورنكردني
پیام ایلومژینوف به پورتیش مجارستانی
آموزش مات کردن با دو فیل
سام لوید،سلطان معماها
آیا بودن را می شناسید!؟
خوزه دیاز (Jose Diaz) کیست؟
Zero Tolerance چیست؟
جهان شطرنج در چنین روزی-13 آوریل 2012متحول شد
قوانین سخت گیرانه در شطرنج
تصاویری از گری کاسپاروف قدرتمندترین شطرنج باز دنیا
کاسپاروف در مصاحبه با روزنامه "پستایمیز"
بوگولوبوف، مورد علاقه ی خداوند
کاسپاروف در مصاحبه با روزنامه "پستایمیز" 2
فراگیری تاکتیک ها، مهارتتان در بازی شطرنج
مصاحبۀ مطبوعاتی با بوریس گلفاند کاندیدای قهرمانی
پیکارهای برگزیده 3
چند واقعیت جالب درباره شطرنج
مصاحبه کاسپاروف با پست تایمز (قسمت آخر)
تراژیکمدی در آخر بازی 3
بازی شطرنج بدون استفاده از دست
زندگی کوتاه اما تاثیرگذار ادگارد
بازیکنان برجسته از قهرمانی جهان می گویند
آناند - گلفاند به روایت آمار
آماده شدن برای مسابقات شطرنج
مصاحبۀ روبوفریون با جاش ویتزکین
ستراتژی هایی برای شطرنج بازها و ...
تراژی کمدی در آخر بازی چهار
دستورالعمل جالب برای شطرنج بازان
آمار های مهم شطرنج جهان تا اول می 2012
شطرنج با مهره های انسانی در محله هارلم
تراژی کمدی در آخر بازی پنج
دانلود مستند بابی فیشر در مقابل جهان
"شطرنج برای ببرها" وارد بازار شد
بازي جديد و زيباي شطرنج براي آندرويد
سالروز شکست انسان در برابر ماشین
قهرمانی جهان مسکو 2012
استاد بزرگ "سیمن اگدشتین" [Simen Agdestein]
Chessbase منتشر نمود:
یک مسابقه جذب در دور دوم رقابت قهرمانی جهان 1908
تراژیکمدی در آخر بازی - شش
پیکارهای برگزیده: کوتاهترین بازی تاریخ قهرمانی
از جمله مهمترين راههاي موفقيت در شطرنج
محدوده شطرنجی
دفاع سیسیلی (جزوه کامل)
کاسپاروف از بازنشستگی پشیمان است
درخواست از کاسپاروف: لطفا پوتین را کیش‌ما
دست نوشته های یک داور شطرنج - بخش دوم
"پاول کرس" مرد همیشه نایب قهرمان
آموزش حرکت مهره به خردسالان
هنر حمله در شطرنج
گشایش پارسی / Persian Opening
شروع بازی و گشایشها 1
خرمندانه ترین چیزهاییکه درباره شطرنج گفته اند
چگونه باید قهرمان جهان را شکست داد؟
حمله ی گرند پریکس در دفاع سیسیلی
مکاتب شطرنج
رسیدن به قهرمانی در سطح اول دنیای شطرنج
فرازهايی از کلاس استاد بزرگ ويکتور کورچنوی
فاجعه در شروع بازی
میخائیل تال : موفقیت ها و شکست ها
7نکته خواندنی در مورد شطرنج
آموزش وارد نمودن اسامی در سوئیس منیجر
اسب در گوشه صفحه
آخر بازی رخ که هم وزن طلا ارزش دارد
شعر و شطرنج 1
آیا می توان رایانه ها را فریفت؟
آماده سازی بازیکنان رده های سنی
مصاحبه با شهریار ممدیارف
معمای سفر اسب
47 نوع مات در یک پوزیسیون
مسئله تفریحی
جستجویی در هند بوک
جوان ترین استاد بزرگ بانوان جهان
۵ روش تقویت اعتماد به نفس
اسپاسکی هولناک از مرگ فرار به روسیه
چگونگی آماده شدن برای مسابقات
آخرین مصاحبه مگنوس کارلسن
رموز استاد بزرگی : چطور بازی کنید (تاکتیک)
تاکتیک و استراتژی : کمبود فرصت
نحوه کارکرد سيستم درجه بندي ( ريتينگ ) فيده
خود را مجبور به پیشرفت کنید
پيشنهادي در مورد تغيير قانون پيشنهاد مساوي
11 اصل لو رفته در شطرنج
تفسیر بازی Grischuk,Alexander – Almasi,Zolt
هوییفان : 'یک قهرمان جهان فروتن'
استراتژی پیشروی پیاده های جناحی 1
بوریس اسپاسکی از پاریس تا مسکو
عالي ترين آخر بازي هاي شطرنج تا به حال
نحوه تدارک قبل از بازی شطرنج
دانلود بازی های اساتید شطرنج ایران
تغييرات در قوانين جديد داوري
هنر شطرنج در گالری ساعتچی!
پیروزی از طریق گامبی بنکو
شناخت شطرنج آمیخته با نبوغ
آخر بازی های پیاده ای (۱)
آخر بازی های پیاده ای (2)
آخر بازی های پیاده ای (3)
مهارتهاي مورد نياز را به مغز خود دانلود كنيد
اهميت کنترل بازی بليتس و انجام هدفمند آن
سالروز تولد ساموئل رشوسکی
آموزش کامل نحوه استفاده از برنامه سوئيس منيجر!!
فیلم آموزشی دفاع بنونی
غلبه بر ترس از شکست
راهنماي عملکرد ساعتهای شطرنج
چطور شطرنج را یاد بگیریم؟
تاریخچه اسکار شطرنج + برخی تصاویر
ویدئوی آموزشی آخر بازی رخ و پیاده در مقابل رخ
آیا قادر به حل این مسئله هستید!؟
دریافت انجین هودینی 3
اتفاق خیلی نادر در شطرنج
ویدئوی آموزشی پوزیسیون ساودرا
برنامه ریزی مطالعات شطرنجی
پیکارهای برگزیده: آرونیان - آناند ، راتلوی - روبین
سمولتانه کاسپاروف با تیم های ملی
نحوه برگزاری مسابقه دستی روش سوئیسی
آیا قادر به حل این مسئله هستید!؟ (2)
اسرار طولانی ترین راه برد آخر بازی شش مهره ای
سلاطین ثروت شطرنج جهان در سال 2012 !
ملاک چیست: زمان آغاز اصلی یا شروع واقعی!؟
طرف عین کاسپاروف بازی می کنه!!
یودیت پولگار:چگونه رکورد فیشر را شکستم
یک اشتباه فاحش! و تمام
شطرنج : یک ابزار آموزشی ارزشمند برای مدیریت ریسک
گفتگوی بازیگر معروف رین ویلسن با نابغه شطرنج جهان
دانلود برنامه بازی آنلاین پایگاه شطرنج
فتوحات کارلسن در 22 سالگی
آیا شطرنج یک بازی ایرانی است؟
مفاهیم پایه و اولیه استراتژی در شطرنج
شوگی یا شطرنج ژاپنی چیست؟
دانلود نرم افزار شطرنج برای iPhone
تكنيك تمركز فكر
مات ناپلئونی یا ضربه چوپان
آچمزی مرگبار
سوار بی پناه
سلسله مقالات ارزشمند برای نوآموزان 1 تا 4
پیاده سمی (1)
پیاده سمی (2)
پیاده سمی (3)
گامبی یا قربانی پیاده
شاه بدون دفاع
شاه بد
حمله دو گانه (1)
حمله دو گانه (2)
اگر می‌خواهید شطرنج‌باز شوید
مرگ آلخین
وزیر مقتدر(قسمت اول)
ابر اشتباهات در شطرنج ؟؟؟
دکتر زیگبرت تاراش
سالشمار قرن بیستم ، 1901 :
شطرنج مدرن، شيمي مدرن!
عکسهای منتشر نشده از بابی فیشر
پسری که دیگر شطرنج بازی نکرد؟؟
رخ بی پناه
کاسپارف پنجاه ساله شد
بازِی زیبا بینKasparov G- Topalov V
شطرنج - آی او اس-دانلود
نخستین اساتید بزرگ تاریخ شطرنج
بازی تاکتیکی زیبا از آناند در برابر لوتیر و زوگزوا
شش مات یک حرکت برای نو آموزان 1
بازِی زیبا بین Kasparov-Kramnik
سفر اسب
روش های شکستن امتیاز توصیه شده توسط فیده
تقویت حافظه
آچمزی
بازِی زیبا بین Schulten - kieseritzky
عکسهای منتشر نشده از بابی فیشر 2
اَبَر اشتباهات در شطرنج ؟؟؟بخش دوم
با شطرنج بیماری آلزایمر را مات کنید!
حالات روانی اساتید بزرگ درهنگام مسابقه
آموزش مقدماتی شطرنج
سالشمار قرن بیستم ، 1902
لوتهار اشمید و داستان یک تصویر تاریخی:
تا به ریتینگ 2200 نرسیده اید گشایش نخوانید!
بهترین ادامه برای یک بازی خاطره انگیز
اهمیت پیاده مرکزی و فضا
حمله مرگبار!
مشکلات داوری ...
اولین قهرمان غیر رسمی جهان
فواید شطرنج برای کودکان
دومین قهرمان غیر رسمی جهان
مراحل ثبت نام در سایت chess.com
مات يازده حركتي استاد بزرگ !
سومین قهرمان غیر رسمی جهان
چهارمین قهرمان غیر رسمی جهان
تصفيه کردن
دانلود بازی فلش شطرنج
چگونه حمله کنیم!
پنجمین قهرمان غیر رسمی جهان
ميرسلطان خان ، نابغه اي كه لقب استاد بزرگي به او ن
حمله به شاه قلعه نرفته 1
حمله به شاه قلعه نرفته(در مرکز مانده) (2)
دختر هندی قهرمان بریتانیا!
ششمین قهرمان غیر رسمی جهان
بررسي افسردگي بازيكنان ريتينگدار !
لعنت به انتظارات غیر واقعی!!
هفتمین قهرمان غیر رسمی جهان
قربانی رخ معروف اشتاینیتز در برابر باردلبن
قربانی رخ
بازِی زیبا بین Alexander Alekhine vs Gutkevich
بازِی زیبا بین Tarrasch vs Alekhine
هشتمین قهرمان غیر رسمی جهان
مات زیبای هانری برد در مقابل اشتاینیتز
قانون سد شکن
اولین استادان بزرگ تاریخ شطرنج
داستان یک تصویر : مدرسه شطرنج بوتوینیک
آیا قهرمانان جهان تنها خوش شانس بوده اند؟
شطرنج تنها سرگرمی نمایشنامه نویس معروف
داوری بین المللی (IA)
چگونه مهارت شطرنجي خود را افزايش دهيد ؟
داستان یک مسئله شطرنجی هزار ساله
کتابی که همه شطرنجبازان باید بخوانند !!
بازی بلیتس احسان قائم مقامی مقابل ورنر مولر
رخ شطرنج
اهمیت تاریخ و کلاسیک ها
رخهای مهارنشدنی باتوینیک در برابر پورتیش
گامبی شاه در بازی های بوریس اسپاسکی
آخر بازی استراتژیک
آیا می توان برای یک بازی دو نتیجه متفاوت ثبت کرد؟
بهترین برنامه آنالیز برای آندروید (Analyze This)
قربانی های زیبای پتروسیان در برابر اسپاسکی
یک بررسی از تاراسیوک.۱۹۹۲
چگونه تمرین تخیل "قهرمان شطرنج" ساخت!!
با چند مهره، ریاضیدان می‌شود
آموزش خلاقیت 1
دانلود برنامه ChessBase Online برای آندروید
زندگی نامه مگنوس کارلسن
فیل یا اسب؟
چگونه کامپیوترها شطرنج را متحول کردند؟
دانلود مرجع بازی انگلیسی (full version)
مات های یک حرکته برای نو آموزان (مات با وزیر)
کتاب های شطرنج انگلیسی را چگونه مطالعه کنیم؟
مات های یک حرکته برای نو آموزان (مات با وزیر 2 )
پاداش فردی که شطرنج را اختراع کرد!!
طرح درس «پس از گسترش»
بازی شطرنج بدون استفاده از دست + فیلم
وزير يک مهره ترسو
شطرنجباز ناشی (گاندی و شطرنج)
استاد و مبتدی
مرکز متحرک
پياده رونده
بازی بالا بردن تمرکز حواس در شطرنج
آچمزی (قسمت اول)
شطرنج حلال یا حرام
دانلود نرم افزار ICC Dasher
آموزش گام به گام شطرنج حرفه ای
عجايب دنياي شطرنج
آچمزی (قسمت دوم)
شطرنج و ذهن
ملاحظاتی پیرامون قانون صفر
مات های یک حرکته برای نو آموزان مات با وزیر و رخ
پوزیسیون بدون وزیر
افسانه های شطرنج (1)
استراتژی خوب / استراتژی بد در پیشرفت شطرنج
جوان ترین نوابغ و استاد بزرگان تاریخ شطرنج
Carlsen vs Nakamura World Blitz Championship IM R
دانلود Shredder Chess 1.3.1 - بازی شطرنج اندروید
30 موتور برتر دنیای شطرنج
لحضاتی از تمرین های قهرمان افسانه ای شطرنج جهان
بازی های به یاد ماندنی
روش آماده شدن برای مسابقات شطرنج
دانلود فیلم بهترین بازیکن شطرنج جهان در برابر ...
فیلم آموزش آخربازی(1)
فیلم آموزش آخربازی(2)
شطرنج فوق سریع Bullet از قهرمان جهان مگنوس کارلسن1
آخر بازی جالب دیدار "مگنوس کارلسن" و "الکساندر گری
فیلم آموزش آخربازی(3)
فیلم قهرمان شطرنج زنان جهان
بهتر شدن در شطرنج 1
بهتر شدن در شطرنج 2
معرفی شطرنج 960
چگونه به تمرکز در شطرنج برسیم؟
اصول شروع بازی
🚩 آشنایی با علائم و اختصارات در آنالیز بازیها
وسط بازی
آخر بازی
660 مساله مات در 4 حرکت با فرمت pgn
روش جدید آموزش شطرنج 1
روانشناسی شناختی 1 شطرنج
آخر بازی رُخ در برابر پیاده(قسمت اول)
فیلم آخر بازی خوب از استادبزرگ پراگناندها
دیدار تماشای بین دو بازیکن مطرح آذربایجان شرقی
در مواجهه با پوزیسیون بحرانی چه باید کرد؟
دفاع فرانسه گشایشی اعجاب انگیز
فیلم تسلط خیره کننده الکسی شیروف
استراتژي در شطرنج
تله های جالبی علیه دفاع اسکاندیناوی
🔴اصطلاحات وضعیت های مهم
💢⚡️محاسبه در شطرنج⚡️💢
🔵 جملاتی از بزرگان شطرنج درباره "خوزه رائول کاپاب
تماشا و دانلود بازی کاسپاروف vs کاروانا
بازی قرن از رابرت جیمز بابی فیشر
تماشا و دانلود بازی کاسپاروف vs شورت
🏁✅فیلم : آخر بازی زیبا ؛ﮐﺎﺭﻟﺴﻦ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ اسویدلر!
🔴 دلایل رکود و درجا زدن در شطرنج ...
معرفی شاخه سوشنیکوف،در دفاع سیسیلی
فیلم قربانی دو رخ و وزیر در دفاع اسکاندیناوی
فیلم آخر بازی آناند -کاریاکین
‼️نحوه صحیح زمان بندی
🔵 آیا قهرمانان جهان تنها خوش شانس بوده اند؟
مسئله دواری نحوه اعلام پیشنهاد مساوی به حریف
شطرنج پرچمدار رشته های فکری و ذهنی در ورزش
چگونه بازی شطرنج را شروع کنیم؟
دانلود فیلم آموزش استراتژی در شطرنج جلسه اول
 

به بلاگ تخصصي شطرنج chess86 خوش امدين


وبلاگ تخصصي شطرنج


  كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي‌كند؟
 

كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي‌كند؟ - آناتومي يك نرم‌افزار شطرنج

 

چرا بررسي شطرنج كامپيوتري؟
ممكن است بپرسيد بررسي آناتومي يك برنامه شطرنج اصلاً چه فايده‌اي دارد؟ پاسخ را در دو سه نكته مي‌توانم خلاصه كنم. در وهله نخست، بررسي آناتومي يك بازي شطرنج از لحاظ تئوري هوش ‌مصنوعي مي‌تواند نمونه بسيار جالبي از كاربرد اين علم تلقي شود. در بسياري مواقع وقتي گفته مي‌شود هوش مصنوعي، براي بسياري از مردم واقعاً سؤال است كه اين هوش از كجا مي‌آيد و چگونه شكل مي‌گيرد. شطرنج يكي از جاهايي است كه مي‌توانيد ببينيد چگونه يك سري معادلات رياضي كه ظاهري ساده، اما باطني پيچيده دارند، به تدريج در پيچ و خم پردازش‌هاي بعدي مبناي هوشمندي ماشين1 را فراهم مي‌كنند. 

گذشته از اين، بررسي مكانيزم شطرنج‌بازيِ كامپيوتر يك موضوع تأمل‌برانگيز است و به شما نوعي بينش شبه فلسفي درباره تفاوت رويكرد انسان و ماشين نسبت به نوع خاصي از معماها مي‌دهد. ضمن اين‌كه، دريچه ذهن شما را به روي برخي اشتباهات رايج ذهن انسان بازمي‌كند كه منجر به تصميم‌گيري‌هاي اشتباه و در نتيجه پيامدهاي نامطلوب مي‌شوند. از اين رهيافت مي‌توانيد ببينيد كه از ديدگاه علمي يكي از نظريه‌هاي مربوط به مبناي اشتباه‌كردن انسان هنگام تصميم‌گيري ميان گزينه‌هاي مختلف چيست.

آگاهي از اين مسئله مي‌تواند براي هركارشناس كامپيوتر، آن هم در دنيايي كه يك اشتباه كوچك مي‌تواند به مدد شبكه جهاني اطلاعات در عرض چند ثانيه سراسر كره زمين را درنوردد و همچون ويروس‌هاي مخرب كامپيوتري، پيامدهاي وخيمي را ايجاد كند، مهم و آموزنده باشد.

اين موضوع نكته ديگري را نيز روشن مي‌كند و آن اين‌كه، چگونه برنامه‌نويسان باهوشي كه توسعه‌دهنده مدل برنامه‌نويسي شطرنج بوده‌اند، به منطق اين اشتباهات پي‌برده‌اند و سعي كرده‌اند به كامپيوتر ياد دهند با پيش‌بيني اين اشتباهات، از انسان پيش‌دستي كند. جالب اينجاست كه در مدل برنامه‌نويسي شطرنج، دغدغه كامپيوتر نه سرمايه‌گذاري روي اشتباهات حريف، بلكه چاره‌جويي در مورد اشتباهات احتمالي خودش است! از آن جالب‌تر اين‌كه، بازي شطرنج جزء بازي‌هاي اصطلاحاً <با اطلاعات كامل> طبقه‌بندي مي‌شود. بازي‌هايي كه هر دو طرف دستشان براي يكديگر رو شده است.

بنابراين، وقتي مي‌فهميم كه به‌رغم اطلا‌ع طرفين از وضعيت مهره‌هاي يكديگر، اين همه پيچيدگي در تجزيه ‌و تحليل وضعيت‌هاي پيش رو وجود دارد، مي‌توانيد حدس بزنيد علت اين همه ناكامي آدميزاد در پيش‌بيني سرنوشت بسياري از تحولات چيست؛ آن هم هنگامي كه دست حريف برايش رو نيست.

در نهايت، مطالعه و بررسي مدل برنامه‌نويسي شطرنج يك تمرين فكري خوب و آموزنده براي همه برنامه‌نويسان ماجراجوست و مي تواند ذهن كاوشگر آنان را بيش از پيش ورزيده كند. به قول معروف، هم فال است و هم تماشا!

اثر افق‌
كالبد يك نرم‌افزار شطرنج از قسمت‌هاي مختلفي تشكيل شده

است كه كمي جلوتر خواهم گفت، اما اجازه بدهيد براي ورود به بحث، شما را با يكي از چالش‌هاي هميشگي برنامه‌نويسان شطرنج آشنا كنم تا ببينيد كامپيوتر براي موفقيت در يك بازي شطرنج، با چه معماهاي غامضي دست و پنجه نرم‌ مي‌كند.

لابد شنيده‌ايد كه كامپيوتر هنگام شطرنج بازي تا چند مرحله جلوتر را در ذهن خودش مرور مي‌كند و پيامدهاي هر يك از حركت‌هاي فرضي را در هر مرحله ارزيابي مي‌كند. واقعاً هم همين‌طور است.

حالا فرض كنيد يك نرم‌افزار طوري برنامه‌ريزي شده است كه تا هفت مرحله جلوتر را مي‌تواند محاسبه و ارزيابي كند. تصور كنيد يك كامپيوتر با استفاده از چنين الگويي ناگهان متوجه ‌شود كه ممكن است در پنج نوبت ديگر مُهرهِ وزيرِ خودش را از دست بدهد و حتماً مي‌دانيد مهره وزير چقدر مهم است.


 بنابراين، بايد جايي در منطق نرم‌افزارِ شطرنج، به كامپيوتر گفته شده باشد كه در تصميم‌سازي براي حركت بعدي خودت <به وضعيت مهره وزير اولويت بده.> البته از لحاظ تئوريِ مدرن شطرنج، مي‌توان پرسيد كه آيا واقعاً ارزش يك مهره وزير در سراسر يك بازي يكسان است؟ و آيا بايد يك شطرنج باز در هر شرايطي به حفظ جان اين مهره بيش از هر مهره ديگر اهميت بدهد؟

اگر پاسخ منفي باشد، وضعيت خيلي پيچيده‌تر خواهد شد، ولي فعلاً بياييد براي ساده شدن صورت مسئله، فكر كنيم كه منطق تصميم‌سازي كامپيوتر چنين باشد. در آن صورت نتيجه بديهي اين منطق اين خواهد بود كه كامپيوتر شروع به بررسي سناريوهاي مختلف نجات جان وزير در پنج نوبت ديگر كند و در اين ميان به اين نتيجه برسد كه بهترين گزينه اين است كه مهره اسب خود را در همين نوبت قرباني كند تا با افزودن فلان حركت در نوبت سوم، دستيابي حريف به اين هدف را دست كم تا نوبت هشتم به تعويق بيندازد. اما مشكل اينجاست كه اين كامپيوتر مي‌تواند تا هفت نوبت جلوتر را محاسبه‌ كند. بنابراين، عملاً تا يك دست ديگر بازي نكند، نمي‌تواند پيش‌بيني كند در نوبت هشتم چه اتفاقي خواهد افتاد.

از ديدگاه كامپيوتر، عدم روِيت يك معضل در افق ديدش به معني نبودن آن معضل است. بنابراين، وقتي با انجام‌دادن يك حركت مي‌توان آن معضل را تا عمق هفت مرحله از ميدان ديد خارج كرد، شايد به اين معني باشد كه مشكل حل شده است، ولي چنين نيست. چون در همان گام اول يك اسب فدا مي‌شود، يك نوبت بازي انجام مي‌شود و دوباره همان مشكل (تهديد شدن وزير) در افق ديد كامپيوتر ظاهر مي‌شود. پس مشكل حل نشد و كامپيوتر اشتباه كرد.

<اثر افق> در شطرنج كامپيوتري كه اولين بار توسط هانس برلينر مطرح شد، از اين جهت جالب است كه به‌گونه طنزآميزي تبلور ماهيت بعضي از خطاهاي انساني نيز هست. به راستي خيلي از ما آدم‌ها دقيقاً به دليل همين كوته‌بيني، اشتباه مي‌كنيم. يعني بارها در زندگي تصور مي‌كنيم وقتي مشكلي در افق ديدمان نيست، يعني آن مشكل وجود ندارد؛ در حالي كه مشكل وجود دارد و كافي است يك گام به جلو برداريم تا آن را ببينيم، ولي تا آن گام را برنداريم، از ديدنش ناتوان هستيم. درست مثل زماني كه يك بطري نوشابه گازدار را ناگهان بدون حضورذهن باز مي‌كنيم و تازه وقتي آن را باز كرديم و گازش بيرون جهيد و پيراهنمان را كثيف كرد، يادمان مي‌افتد كه بايد در بطري را آرام باز مي‌كرديم.

اولين درسي كه از اثر افق مي‌توان گرفت اين است كه پيدا كردن وضعيتي كه نرم‌افزار بتواند قدرت نسبي نيروها را در وضعيت كنوني سبك و سنگين كند، اصلاً خيلي مهم نيست؛ زيرا اين ارزيابي ماهيت پويا بودن نيروها را در طول زمان درنظر نگرفته است. ارزيابي كنوني به درد آرايش كنوني مي‌خورد، ولي چون لحظه بعد آرايش نيروها عوض مي‌شود، ارزيابي كنوني شايد به كلي بيهوده باشد!!

به زبان رياضيات مهندسي، مي‌توان گفت كه وقتي شرايط اوليه يك معادله رياضي ثابت باشد، يك كامپيوتر مي‌تواند اين معادله را هرچند هم پيچيده باشد، به سادگي حل كند. اما اگر بلافاصله در ثانيه بعدي شرايط اوليه تغيير كند، آن هم تغييري كه خودش تابعي از چگونگي اولين برخورد شما با معادله است، در آن صورت حل اين معادله ممكن است از لحاظ نظري تا بي‌نهايت به تعويق بيفتد.

درس ديگري كه از اين پديده مي‌توان گرفت اين است كه دنبال كردن خط سير تحولات در هرجهت تا عمق x مرحله كار بيهوده‌اي است. بعضي از مسيرها مهم‌ترند. اين مسيرها را بايد تا عمق مثلاً ده يا پانزده نوبت بازي دنبال كرد و بعضي ديگر را بايد تا عمق پنج مرحله دنبال و بعد از آن را رها كرد. اشتباه است اگر همه مسيرها را تا عمق مثلاً هفت نوبت دنبال كنيم. در اين صورت چگونه بايد تشخيص دهيم كدام مسير اهميت استراتژيك بيشتري دارد و كدام‌يك از مسيرها كم اهميت‌تر هستند؟

اين چيزي است كه يك انسان هوشمند گاهي به صورت خودآگاه و گاهي ناخودآگاه انجام مي دهد. به همين دليل وقتي مثلاً شيئي را در اتاقمان گم مي‌كنيم، تمام اتاق را به شعاع سه متر زير و رو نمي‌كنيم. اين كار نادرست است. پس با خود مي‌گوييم كجاها را بايد دقيق‌تر بگرديم؟ كجاها را بايد يك نگاه سطحي بيندازيم؟ شما از كجا مي‌فهميد برخي مناطق داخل اتاقتان اهميت بيشتري براي پيدا كردن يك شي گمشده دارد؟

نوعي از هوش مصنوعي در بازي شطرنج به همين ترتيب شكل مي‌گيرد. در واقع اين هوش مصنوعي بيشتر معطوف به هوشمندي در انتخاب مسيرهاي مهم‌تر براي دنبال كردن تحولات هستند. خوشبختانه چندين الگوريتم رياضي جالب تاكنون عرضه شده‌اند تا بتوان اثر افق را شكست داد و ماوراي آن را ديد. بسط‌هاي ويژه Deep Blue از جمله همين الگوريتم‌ها هستند. (احتمالاً بلافاصله مي توانيد حدس بزنيد چرا كامپيوتر Deep Blue سرانجام توانست كاسپاروف، قهرمان جهاني شطرنج، را شكست دهد.)

آناتومي يك نرم‌افزار شطرنج‌
اثر افق يك موضوع مهم در معماري فكري يك نرم‌افزار شطرنج است، ولي تمامِ مسئله‌اي نيست كه كامپيوتر بايد حل كند. اثر افق فقط يك جنبه از مشكلات تكنيك‌هاي جست‌وجو است و تكنيك‌هاي جست‌وجو يكي از چهار ستون اصلي هر نرم‌افزار شطرنج هستند. كامپيوتر بايد به حل سه مسئله محوري ديگر نيز فكر كند: چيدمان مهره‌ها، توليد حركت، و ارزيابي، به ترتيب سه موضوع مهم ديگري است كه هر نرم‌افزار شطرنج بايد به آن فكر كند و در ادامه نيز به بررسي اين چهار ركن مي‌پردازيم.

چيدمان مهره‌ها
چيدمان مهره‌ها، عبارت است از تصويرسازي كامپيوتر از صفحه بازي. كامپيوتر چگونه بايد صفحه بازي را <ببيند>؟ چگونه بايد بفهمد اين مهره‌ها كجا هستند؟

چگونه بايد فهميد الان پنج مهره سياه، هفت مهره سفيد را تهديد مي‌كنند؟ نرم‌افزارهاي شطرنج عمدتاً از تكنيكي به نام bitboard براي ديدن صفحه بازي استفاده مي‌كنند.

بيت بورد كه ظاهراً اختراع شطرنج بازان شوروي سابق است، متشكل از يك آرايه 64 بيتي است كه متناظر با 64 خانه شطرنج درنظرگرفته شده‌اند.

نرم‌افزارهاي امروزي شطرنج از تعداد بسيار زيادي بيت‌بورد براي به تصوير كشيدن وضعيت مهره‌ها در ذهن خود استفاده مي‌كنند. هر بيت از اين آرايه ممكن است صفر يا يك باشد. وضعيت <يك> به معني اشغال بودن خانه و وضعيت <صفر> به معني خالي بودن خانه متناظر در صفحه شطرنج است. مثلاً يك بيت‌بورد ممكن است مربوط به خانه‌هايي باشد كه توسط فيل سياه اشغال شده‌اند. يك بيت بورد ديگر ممكن است مربوط به خانه‌هايي باشد كه مهره‌هاي سفيد،‌ مهره‌هاي سياه را مورد حمله قرار داده‌اند و يك بيت بورد ديگر نشان دهد اسبي كه در خانه e4 قرار دارد، كدام خانه‌ها را زير نفوذ خود دارد.


 توليد حركت‌
<توليد حركت> قسمت ديگري از وظيفه نرم‌افزار است و منظور از آن اين است كه هنگامي كه نوبت بازي به كامپيوتر مي‌رسد، قبل از اين كه تصميم بگيرد چه كار كند، بايد بداند حركت‌هاي مجاز او كدامند. در وهله نخست ممكن است به نظر برسد اين كار آسان است، ولي به ياد بياوريد كه هر مهره شطرنج قوانين حركتي خاصي دارد. مثلاً شاهي كه در حالت كيش است، قابل حركت دادن نيست.

همچنين فيل به صورت قطري حركت مي‌كند. اسب به صورت حرف ‌L مانور مي‌دهد. رخ حركت‌هاي عمودي و افقي دارد و وزير تركيبي از قدرت حركتي رخ و فيل را به صورت همزمان در اختيار دارد، اما از شيوه حركتي منحصر به فرد اسب بي‌بهره است. بنابراين تركيب قوانين حركتي اين مهره‌ها - آن هم با درنظر گرفتن اين واقعيت كه برخي خانه‌ها هم‌اكنون اشغال هستند - وضعيت پيچيده‌اي را ايجاد مي‌كند كه محاسبه همه حالت‌هاي مجاز، به شدت توان پردازشي كامپيوتر را طلب مي‌كند.

خوشبختانه در مدل نرم‌افزاري شطرنج از قوانين اين بازي چندين ساختار يا آرايش داده‌اي مختلف استخراج شده است كه مي‌توانيد آن‌ها را نوعي از <محاسبات قبلاً انجام شده> بناميد. اين‌ها در واقع الگوهاي آرايشي خاصي هستند كه مي‌توانند مسير محاسبه براي به دست آوردن تمام حركت‌هاي مجاز بعدي را كوتاه كنند.

تكنيك‌هاي جست‌وجو
<تكنيك‌هاي جست‌وجو> قلب هر نرم‌افزار شطرنج هستند. منظور از <جست‌وجو> يافتن حركت‌هاي خوب و مجاز بعدي است. مجاز بودنشان در مرحله توليد حركت شناسايي شده است و ارزيابي ميزان خوب يا بد بودن اين حركت‌ها و سرانجام انتخاب يكي از آن‌ها مي‌ماند. اين كار به واقع مشكل است. چنان كه ديديد، اثر افق يكي از مسائلي است كه بايد حل شود. جست‌وجو در پايه‌اي‌ترين شكل آن با معادله‌اي به صورت b به توان n توصيف مي‌شود كه در آن b اصطلاحاً فاكتور انشعاب و n عمق حركت است.

فاكتور انشعاب تعداد حركت‌هاي مجاز از سوي هر دو حريف در هر نوبت بازي است و عمق عبارت از تعداد نوبت‌هايي است كه قرار است به ارزيابي حركت‌هاي طرفين بپردازيم. بنابراين، نتيجه اين معادله يك منحني نمايي است كه به سرعت رشد مي‌كند و تنوع فوق‌العاده زيادي را در انواع حالت‌هاي ممكن به وجود مي‌آورد. خوشبختانه الگوريتم‌هاي خيلي خوبي براي محاسبه انواع حالت‌هاي پيش رو ابداع شده‌اند.

البته اين الگوريتم‌ها براي رويارويي با مقولاتي مانند اثر افق طراحي نشده‌اند، بلكه صرفاً مسير ارزيابي حالت‌هاي مختلف سود و زيان انجام دادن انواع حركت‌هاي مجاز را كوتاه مي‌كنند. از جمله الگوريتم‌هاي موفق مي‌توان به الگوريتم نگا اسكوت، الگوريتم MTD)f) و الگورتيم تكرارشونده آلفابتا اشاره كرد.

اما علاوه بر الگوريتم‌هاي اصلي، در محاسبه حركت‌هاي بعدي بايد به فكر راهكارهايي براي مقابله با اثر افق نيز بود. مثلاً تيم توسعه كامپيوتر Deep Blue مفهوم <بسط‌هاي ويژه> يا Singular Extensions را توسعه دادند. اين تكنيك مي‌گويد: واضح است كه در بازي شطرنج بعضي حركت‌ها خيلي مؤثرتر و مهم‌تر از حركت‌هاي ديگرند و نبايد خيلي وقت تلف كرد تا به درست بودن آن ها پي برد.

به تعبير خودمان، نبايد در مورد انتخاب اين حركت‌ها زياد تأمل كرد. مثلاً ممكن است به اين نتيجه برسيد كه با دو حركت ديگر مي‌توانيد وزير حريف را بگيريد. تئوري بسط‌هاي ويژه مي‌گويد وقتي به چنين موقعيت‌هايي برخورد مي‌كنيد، هوشمندانه‌تر اين است كه وقت بيشتري بگذاريد و تا چند نوبت، بيشتر از مقدار پيش فرض خودتان براي محاسبه حركت‌هاي بعدي، اين مسير را دنبال كنيد؛ مبادا دام يا اشتباهي در كار باشد! اين كار بهتر از اين است كه ماشين وار همه مسيرها را به يك اندازه دنبال كنيد.

ارزيابي‌
سرانجام مسئله چهارم ديگري كه بايد كامپيوتر در فكر آن باشد، مسئله <ارزيابي> وضعيت كلي بازي است. چگونه كامپيوتر بايد بفهمد كه الان از حريفش جلو است يا عقب؟ آيا در شرف پيروزي است يا شكست؟ بايد براي نجات از شكست يا به تعويق انداختن آن برنامه‌ريزي كند يا به فكر تسريع پيروزي قريب‌الوقوع خود باشد؟ معماي <ارزيابي بازي> از جمله مهم‌ترين مسائل پيش روي برنامه‌نويسان شطرنج است. مسئله <تكنيك‌هاي جست‌وجو> حتي در پيچيده‌ترين شكلش در سرتاسر ساختار بازي شطرنج تابع يك سري قواعد عمومي است: اگرعمل A اتفاق بيفتد و سپس واكنش B روي دهد، آن‌گاه احتمال وقوع حالت C وجود دارد.

اين مسير ممكن است دوباره پس از دو نوبت بازيِ طرفين تكرار شود. در حالي كه مسئله <ارزيابي> يك مسئله راهبردي و خاص هر مورد بازي شطرنج است و امكان ندارد آرايش كنوني بازي، تعداد مهره‌هاي طرفين و وضعيت قوت و ضعف آن‌ها پس از يك نوبت بازي طرفين مانند نوبت قبلي باشد. <ارزيابي> در ساده‌ترين شكلش شامل بررسي اين واقعيت است كه هر يك از دو حريف در هر مقطعي از بازي چند مهره دارند و اين مهره‌ها صرف نظر از چيدمانشان چه ارزشي دارند. اين در حقيقت نوعي ارزيابي كمّي از وضعيت بازي است.

تئوري شطرنج براي هر نوع مهره وزن مخصوصي قائل است. مثلاً مي‌گويند وزير نُه امتياز مي‌ارزد، رخ پنج، فيل چهار، اسب سه و پياده يك امتياز. به اين ترتيب نرم افزار مي‌تواند از فرمول (Sum (Ni * Vi استفاده كند كه در آن مجموعِ حاصل‌ضرب Ni در Vi ‌به ازاي هر نوع مهره براي يك حريف محاسبه مي‌شود. در اينجا Ni تعداد مهره‌هايي از يك نوع و Vi ارزش هر نوع مهره است.

اما ارزيابي كمّي كافي نيست. بايد ديد اين مهره‌ها از نظر عملي چقدر كارآمد هستند. شايد يك وزير كه بالقوه مي‌تواند خطر بزرگي باشد، به جهت آچمز شدن در شرايطي كه او را ناگزير از پاسباني از جان شاه كرده است، عملاً در مراحل مياني يا پاياني بازي كارايي محدودي داشته باشد. به هرحال براي ارزيابي بازي معادلات مختلفي نوشته شده است كه در هر نرم‌افزار از بعضي از آن‌ها استفاده مي‌شود. طبيعي است كه هرچه اين معادلات جامع‌نگرتر باشند، دقت نرم‌افزار بيشتر مي‌شود. خود تكنيك ارزيابي چند ركن دارد: توازن كمي قوا، قدرت مانور و ميزان نفوذ مهره‌ها روي خانه‌هاي مختلف صفحه بازي، توسعه بازي، آرايش پياده نظام، و امنيت شاه، از جمله مهم‌ترين اركان ارزيابي هستند.

به عنوان مثال، تئوري كلاسيك شطرنج تأكيد دارد كه مهره‌هاي ضعيف‌تر بازي مثل فيل و اسب بايد هرچه سريع‌تر به وسط معركه آورده شوند. شاه خوب است كه هرچه سريع‌تر به فكر رفتن به قلعه باشد و مهره‌هاي رخ و وزير بهتر است در جاي خود آرام بنشينند تا بازي به لحظات استراتژيك و سرنوشت‌ساز خود نزديك شود. در تئوري مدرن شطرنج به جنبه‌هاي پيشرفته‌تري از بازي نيز انديشيده مي‌‌شود.

مثلاً اين‌كه مهره هايي مانند اسب و فيل بايد سريعاً در فكر فتح مركز باشند تا هم از حملات وزير حمايت كنند و هم فضا را براي مانور دادن رخ‌ها باز كنند. معادلات و تكنيك‌هاي ارزيابي در حقيقت مي‌توانند به اين مسئله پاسخ دهند كه اگر كامپيوتر بخواهد از يك استراتژي معين براي پيروزي استفاده كند (مثلاً فتح مركز)، چگونه بايد ميزان تحقق اين اهداف مياني را ارزيابي و بررسي كند. تكنيك‌هاي ارزيابي همچنين مي‌توانند به اين مسئله فكر كنند كه آرايش پياده نظام چگونه است؟ مثلاً تا چه اندازه نزديك بودن پياده‌ها به يكديگر شعاع عمل آن‌ها را محدود يا باز كرده است. چقدر شانس پيروزي براي وزير شدن يك پياده وجود دارد و مواردي از اين قبيل.

جمع بندي‌
به اين ترتيب مي‌توان مدل هوشمند مصنوعي در يك نرم‌افزار شطرنج را چنين خلاصه كرد: اين هوشمندي چهار ركن دارد:

يكم: <بينايي> نرم‌افزار
دوم: آگاهي از قوانين بازي‌
سوم: هوشمندي در جست‌وجو براي يافتن بهترين حركت بعدي
چهارم: هوشمندي در سنجش وضعيت كنوني و ارزيابي ميزان تحقق استراتژي انتخاب شده براي رسيدن به پيروزي نهايي يا دستيابي به اهداف مياني

پي نوشت

لا‌زم به ذكر است كه تلقي هوشمندانه بودن محاسبات نرم‌افزارهاي شطرنج‌باز، محل بحث فراوان است و عده‌اي عقيده دارند كه چنين نرم‌افزارهايي را نبايد هوشمند به حساب آورد. در نتيجه در اين نوشتار، هوشمند بودن نرم‌افزار شطرنج‌باز، نظر شخصي نويسنده است.

 

نویسنده : بهروز نوعي پور

منبع : ماهنامه شبکه

 


 



:: موضوعات مرتبط: مقاله و ترجمه(( شطرنج))، كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي‌كند؟

نوشته شده توسط دانشمند در ۱۳۹۰/۰۴/۱۵

     

 

نوشته هاي پيشين

دین لیرن چینی هفدمین قهرمان تاریخ شطرنج
مسابقات شطرنج برق آسا و سریع قهرمانی رده های سنی کشور
سارانا هم روسیه را ترک کرد
سفید شروع و در 3 حرکت مات می کند...
مسابقات قهرمانی سریع و برق آسا رده های سنی کشور  ( ۸ تا ۱۸ سال کشور)
سالروز تولد سوزان پولگار
فتح بزرگ لاسکر در 55 سالگی
سفید شروع و در 2 حرکت مات می کند...
دانلود کتاب 1000chess exercises: Mate in 2
ملاقات سارا خادم بافلورنتینو پرز
آغاز دیدار اول رویارویی قهرمانی شطرنج جهان از ساعت 12:30 به وقت ایران
چه تعداد بازی ممکن در شطرنج وجود دارد؟
فینال تمام چینی بانوان جهان
مسابقات جشنواره سراسری قهرمانی شطرنج آقایان کشور
صعود 1 پله ای سارا در رنکینگ


  پيام روز



اگر می‌خواهید شجاعان را بیابید، کسانی
را جستجو کنید که قادر به بخشودن
هستند و اگر می‌خواهید قهرمانان را
بیابید، کسانی را بجویید که قادرند در
مقابل نفرت عشق بورزند.

بهاگاوادگیتا



لطفا با ارایه پیشنهاد وانتقاد برای هر
چه بهترشدن وبلاگ یاری فرمایید...
سامانه پیامکی :  50002210001005
پیامک مستقیم : 09354842898
وبلاگ تخصصی شطرنج

<-BlogEmail->


پيوستن به كانال تخصصي شطرنج
وبلاگ تخصصي شطرنج

-------------------- -------------------- --------------------


دانلود کتاب 500 تمرین ویژه شطرنج در 1 حرکت
وبلاگ تخصصي شطرنج

-------------------- -------------------- --------------------

  آمار بازديد



» کاربر: Admin



درجه بين المللي (Rating)


شطرنج آنلاين دو نفري


مشاهده بازي آنلاين


سايتهاي معتبر شطرنج


وبلاگ هاي برتر شطرنج ايران


دانلود (download)

دانلود بازي فلش شطرنج
نرم افزار شطرنج براي iPhone
دانلود برنامه بازي آنلاين پايگاه شطرنج
ويدئوي آموزشي پوزيسيون ساودرا
آموزش ثبت حرکات به صورت فايل pdf
اتفاق خيلي نادر در شطرنج
دريافت انجين هوديني 3
ويدئوي آموزشي آخر بازي رخ و پياده در مقابل رخ
شطرنج خود را بهتر کنيد (11)
آموزش کامل نحوه استفاده از برنامه قرعه کشي سوئيس منيجر !!
فيلم آموزشي دفاع بنوني
شناخت شطرنج آميخته با نبوغ
پيروزي از طريق گامبي بنکو
عالي ترين آخر بازي هاي شطرنج تا به حال
گامبي ايونز (اوانس)
شاخه اي از گشايش ايتالياي"ايتاليايي تند"
آموزش کار با برنامه سوئيس منيجر
فاجعه در شروع بازي
حمله ي گرند پريکس در دفاع سيسيلي
هنر حمله در شطرنج
بازي از گروه شروع بازي ايتاليايي با تفسير بازي
دانلود کتاب 303 Tricky Chess Puzzles
بازي جديد و زيباي شطرنج براي آندرويد - Shredder Chess v1.2
بازي شطرنج براي گوشي هاي آندرويد
دانلود بازي گريگورياديس- قانع
آموزش مات کردن با دو فيل
روش هاي مبارزه نمونه وار شاه
آموزش مات کردن با اسب و فيل
دانلود کتاب رازهاي نهفته در شطرنج براي موبايل
دانلود كتاب قوانين شطرنج براي موبايل
دانلود برنامه سويس منيجر
همانند يک استاد بزرگ فکر کنيد




 

صفحه اصلي |  پست الکترونيک |  اضافه به علاقه مندي ها | ذخيره صفحه |


Powered By blogfa.com Copyright © 2009 by chess86
مديريت سايت : استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است Design By : wWw.Theme-Designer.Com